Moda și oceanul: mult mai mult decât o tendință

Marea este o sursă inepuizabilă de inspirație, un refugiu, o destinație de evadare dar și un câmp de luptă pentru un viitor mai bun. De asta s-au convins Riccardo Tisci, director artistic al mărcii Burberry, și Donatella Versace.

Steaua de mare este un animal în esență solitar, petrecându-și viața mișcându-se pe fundul mării, mâncând ceea ce se află în calea sa. Unele strălucesc ca perlele, altele sunt acoperite cu spini sau modele cu buline, altele au ornamente în nuanțe strălucitoare: albastru deschis, roz bombon, portocaliu sau violet. Ce creaturi fascinante, nu-i așa? Prin urmare, este de înțeles că lumea modei se inspiră de la ele.

Au fost în centrul atenției la spectacolul Versace primăvară/vară 2021 alături de alte teme marine. S-au extins peste mătase, sau chiar, împodobite cu pietre prețioase pe mini-rochii și jachete. Aceasta nu este prima dată când Versace se inspiră din mare. Spectacolul a adus un omagiu explicit colecției de primăvară-vară 1992 a lui Gianni Versace, intitulată Trésor de la Mer, care conținea o serie de creaturi marine, fiecare mai uimitoare decât alta. 

Versace primăvară/vară 2021

Specificul vieții marine a fost întotdeauna o sursă de inspirație pentru stilisti. Cochilii, plase, rechini, valuri, recife, alge, corali: bogăția estetică și simbolică a oceanului pare inepuizabilă. Uneori, inspirația este transparentă: silueta în formă de evantai a unei scoici sau mișcarea diafană a unei meduze se reflectă cu ușurință în modelele și volumele unei țesături în mișcare. 

Poveștile și imaginile romantice se împletesc cu probleme existențiale

Colecția primăvară-vară 2010 a lui Alexander McQueen - ultima înainte de moartea prematură a designerului în februarie 2010 - a fost intitulată Atlantida lui Platon, o alegorie din jurul insulei scufundate inventată de filosof. Mai mult de zece ani mai târziu, strigătul de alarmă al lui Alexander McQueen nu și-a pierdut din relevanță. Întoarcerea acestei amprente maritime pe podiumuri întruchipează perfect o scindare care a devenit familiară între, pe de o parte, oceanul văzut ca un combustibil pentru imaginație și, pe de altă parte, ca locul pentru o privire mai pesimistă asupra viitorului omenirii.

Designerul Simone Rocha ar intra mai mult în prima categorie, în special datorită utilizării sale emblematice, adesea suprarealiste, a perlelor și a referințelor sale frecvente la poveștile despre apă (colecția sa de toamnă/iarnă 2020, dedicată Insulelor Aran, a evocat dispariția pe mare și botez marinar).

Simone Rocha, primăvară/vară 2021

Mai recent, colecțiile de primăvară-vară Rixo și 16Arlington au făcut loc sirenelor: primul brand a convocat aceste creaturi prin imprimeuri și cozi de pește, în timp ce al doilea a oferit genți în formă de coajă pentru toți lupii de mare călare pe eleganță. 

Sirenele sunt una dintre marile surse de inspirație acvatică în modă, fie că se revarsă în exuberanță sau în seducție mortală. Au fost prezente și în cadrul spectacolului Burberry primăvară/vară 2021, unde directorul artistic Riccardo Tisci și-a imaginat o „poveste de dragoste între o sirenă și un rechin, care are loc mai întâi în ape înainte de a debarca pe uscat.” „Apa este un simbol al noutății, prospețimii, purificării”, a explicat Riccardo Tisci. 

Burberry primăvară/vară 2021

Profund informat despre posibilitatea unui dezastru ecologic, abordarea designerului francez Marine Serre este funcțională și vizionară. Estetica sa convoacă o lume futuristă în care hainele pot fi transformate în armuri, atunci când procesul său de creație evidențiază țesături reciclate, materiale trasabile, precum și obiecte mai neașteptate.

Poate pasiunea modei pentru ocean să împingă industria către operațiuni mai curate?

Haute couture este, de asemenea, în ton cu această preocupare. Inevitabil, Iris Van Herpen este un designer dedicat inovației. După o colecție numită Mări senzoriale anul trecut, care a analizat aspectele comune dintre organismele marine și sistemul nervos uman, spectacolul haute couture de primăvară/vară 2021 a abordat tema oceanului, dar într-un mod diferit. Designerul olandez a făcut echipă cu campania anti-poluare Parley for the Ocean, producând o rochie - mozaic din plastic reciclat.

Iris Van Herpen, haute couture primăvară/vară 2021

Universul marin oferă deci multiple opțiuni - și nu întotdeauna compatibile între ele - creatorilor. Pe de o parte, evocă multe mituri, frici, comori ascunse și minuni ale naturii; îl putem vedea chiar ca un loc de libertate și imaginație, ceea ce nu este neplăcut în acest moment. Dar, pe de altă parte, este și un univers în care sunt dezvăluite capacitățile de distrugere - dar și de inovație - ale ființei umane. 




Comment Section
You have to log in or register a new account!

S-AR PUTEA SĂ-ȚI PLACĂ ȘI:

Louis Vuitton a dezvăluit jacheta Varsity de tip NFT

Jacheta Brown Varsity Jacket de la Louis Vuitton a fost unul dintre numeroasele produse de inspirație western care au defilat pe podiumul casei de modă în cadrul show-ului de îmbrăcăminte pentru bărbați cu tematică cowboy pentru toamna/iarnă 2024.

Lamborghini a dezvăluit patru modele camuflaj în ediție limitată pentru Sterrato

La câteva zile după ce a dezvăluit Huracan STJ ca fiind ediția finală a Lamborghini, emblematica marcă italiană a introdus patru noi modele în ediție specială pentru supercarul Sterrato pentru toate terenurile.

Bugatti și-a prezentat noua colecție de mobilier care este inspirată de hypercarurile sale

Trecând de la străzi la interioare, Bugatti transformă locuințe în spații distinse cu cea mai recentă ofertă.

Geanta de îmbrăcăminte care nu vă va șifona hainele

Noul Trifold Suit Carrier al lui Bennett Winch a avut 15 prototipuri pentru a ajunge la rezultatul final.

Maserati lansează GranCabrio Folgore, decapotabila electrică cu peste 800 CP

Maserati și-a extins gama de vehicule electrice prin introducerea primului său automobil decapotabil alimentat de baterii.

Anamaria Prodan i-a cumpărat fiicei sale un bolid de 140.000 de euro

Anamaria Prodan a mai făcut o aroganță. Zilele trecute, impresara i-a făcut cadou fiicei sale un nou bolid de lux, în valoare de 140.000 de euro.

Motivul pentru care Monica Bîrlădeanu s-a mutat în România după 13 ani petrecuți în SUA

După 13 ani petrecuți în Statele Unite, actrița Monica Bîrlădeanu a decis să se întoarcă în România, motivul principal fiind dorința de a fi mai aproape de familie și de a trăi într-un loc care să i se potrivească mai bine.

Vacheron Constantin a creat primul ceas cu parfumuri din lume

Ceasurile au evoluat de la doar a spune timpul la a exprima statutul, gustul și acum chiar și alegerile personale.

Andreea Tonciu vrea să vândă locuința proaspăt renovată

Andreea Tonciu este în culmea fericirii, pentru că apartamentul la care visa este gata.

Rita Ora lansează o linie de îngrijire a părului

Rita Ora a anunțat lansarea brandului său de îngrijire a părului, numit TYPEBEA.

Serena Williams a lansat o linie de cosmetice

Serena Williams a intrat în industria înfrumusețării devenind antreprenor al unui brand cu produse de make-up.

Mihaela Borcea a ignorat sfatul medicilor şi a luat o decizie radicală

Mihaela Borcea, prima soţie a lui Cristi Borcea, a plecat în Austria pentru o vacanță la schi, ignorând sfatul medicilor care i-au interzis acest sport din cauza problemelor de sănătate.

Rihanna, protagonista unui pictorial incendiar pentru brandul ei de lenjerie intimă

Rihanna s-a lăsat fotografiată în așternuturi pentru cea mai nouă colecție de lenjerie intimă Savage x Fenty.

hourglass_full 23 day ago format_list_bulleted FASHION
Alessandro Michele este noul director de creație al casei Valentino

Alessandro Michele și-a găsit o nouă funcție importantă. Designerul italian în vârstă de 51 de ani a fost numit noul director de creație al casei Valentino, după plecarea surprinzătoare a lui Pierpaolo Piccioli.

hourglass_full 26 day ago format_list_bulleted FASHION
Pierpaolo Piccioli părăsește Valentino

În ciuda tuturor așteptărilor, designerul italian aflat în fruntea Casei Romane din 2008 și-a anunțat plecarea printr-un comunicat de presă.

hourglass_full 1 month ago format_list_bulleted FASHION
Camera Nazionale della Moda Italiana devine unul dintre partenerii instituționali de la Bucharest Fashion Week

Camera Nazionale della Moda Italiana devine unul dintre partenerii instituționali de la Bucharest Fashion Week

hourglass_full 1 month ago format_list_bulleted FASHION
Importanța eternă a balletcore-ului

Balletcore, o fuziune între modă și balet, nu este nou.

hourglass_full 4 month ago format_list_bulleted FASHION
Cele mai populare branduri de modă și accesorii din 2023 conform indicelui Lyst

Un clasament al celor mai populare mărci, îmbrăcăminte și accesorii ale anului 2023 a fost stabilit, ca în fiecare an, de către motorul de căutare pentru cumpărături online Lyst. Să le descoperim împreună.

hourglass_full 4 month ago format_list_bulleted FASHION