Cravata: simplu accesoriu de modă sau adevărată armă emancipatoare pentru femei?

Instrument funcțional? Instrument de revendicare? Sau doar un accesoriu de modă? Un lucru este cert, cravata traversează istoria, generațiile și genurile, fără să înceteze vreodată să surprindă.

Cravata, ca orice articol vestimentar, spune mult mai mult decât lasă de înțeles. Legându-se de gât, această fâșie frumoasă de material ascunde în ea mai multe semnificații. Acestea evoluează de-a lungul istoriei, în funcție de faptul că accesoriul este purtat de un bărbat sau de o femeie. O parte mai mult sau mai puțin esențială a ținutei oficiale a acestor domni, cravata ridică mai multe semne de întrebare atunci când este purtată de femei.

Dacă originile sale trasate din portul militar sunt vechi (deși greu de delimitat), cravata modernă așa cum o cunoaștem apare mai ales în secolul al XVII-lea. A fost purtată apoi de nobilimea franceză în timpul domniei lui Ludovic al XIV-lea și era deja la gâtul unor femei de la Curte sub forma unei panglici de mătase. Tot în acest moment Regele Soare a creat poziția de creator de cravate, care depindea de „Marele Maestru al garderobei” și, prin urmare, de camera regelui.

Cravata, simbol al emancipării pentru primele feministe

Semn de apartenență la o anumită elită socială și intelectuală, cravata rămâne un accesoriu de gen pentru că este destinată bărbaților, după cum afirmă Academia Franceză. Cu toate acestea, din secolul al XIX-lea, a devenit apanajul anumitor scriitoare și activiste care și-au însușit-o pentru a sfida convențiile vremii. Purtând cravată, își desenează o identitate la fel de serioasă ca și a bărbaților și caută, de asemenea, să se distingă în societate. În mod ironic, abandonează sfera feminină și se eliberează prin îmbrăcăminte, deși este considerată frivolă de acești domni. 

Și apoi, ar trebui să ne amintim că cravata este incontestabil un simbol falic (cultivat pe scară largă de cultura pornografică pe ecrane în secolele XX și XXI)? Când o femeie poartă cravată, este în cel mai bun caz un mod de a-și bate joc de bărbat cu o nuanță de ironie și, în cel mai rău caz, un strigăt final de furie în fața influenței patriarhale. Din anii 1920, cravata a cunoscut o nouă apariție, vizibilă atunci când a fost purtată de femei mai răzbunătoare, într-o eră post-război, când femeile știu acum că pot prelua locuri de muncă în locul bărbaților. În 1935, definiția cuvântului a fost revizuită și a inclus femeile care purtau țesătura menționată.

Între constrângere și protest

La sfârșitul celui de-al Doilea Război Mondial, cravata a reapărut pe măsură ce țesătura a devenit din nou disponibilă. În mâinile designerilor de modă, îmbracă delicat femeile. Suntem în 1966 și Yves Saint Laurent își dezvăluie celebrul smoking, apoi primul costum cu pantaloni anul urmator. Femeia modernă prinde contur în imaginea bărbatului atotputernic, silueta ei reinterpretând apoi clasicele garderobei masculine, adică costumele pentru a merge la serviciu, în principal, la birou. Sinonimă cu instituția și tehnocrația, cravata acoperă astfel gâtul unui mare număr de bărbați occidentali și, uneori, pe cel al femeilor. 

Cu toate acestea, în aceeași perioadă, Patti Smith și-a lansat albumul Horses. Suntem în 1975 și pe coperta discului, artista este îmbrăcată într-o cămașă albă cu cravată. Departe de conformismul latent, cravata exprimă mai mult furia de a trăi așa cum crede de cuviință, într-un mod liber. Mai târziu, va fi rândul Madonnei să poarte accesoriul și să-l deturneze cu influențele ei punk.

Apoi, tendința școlii și-a făcut curând debutul în cultura populară, fiind purtată de o armată de fete tinere (adesea bogate). Pură reminiscență a anilor de liceu trăiți prin ficțiunile noastre preferate, această uniformă pare să aibă încă un viitor strălucit în 2022. Mai întâi condusă de un nou val de filme și seriale precum Élite (2018), Baby (2018), Young Royals (2021), precum și repornirea Gossip Girl (2021), vedem acum tendința pe multe podiumuri.

Cravata, un accesoriu reevaluat de modă

De la ecrane la Săptămâna Modei, cravata de astăzi se supune și nu se supune. Înflorită pentru Louis Vuitton, ultra-subțire la Gucci și Sportmax, literală la Schiaparelli și Ralph Lauren sau chiar cu accente punk pentru Dior și Rokh unde reînnoiește estetica anilor 1990. Cravata revine în toate formele ei în colecțiile de toamnă-iarnă 2022-2023. Și asta înseamnă mult.

Purtată de o generație din ce în ce mai eliberată, cravata se dorește acum a fi creativă și non-gen. Definiția sa actuală nu mai specifică sexul persoanei care urmează să poarte accesoriul. Bărbați și femei, tineri și bătrâni, o împrumută între ei și o împart, de multe ori cu dorința de a da un impuls siluetei sale. 

Legată la gât sau în talie, ori în par, cravata este mai mult ca niciodată un gest de modă. 




Comment Section
You have to log in or register a new account!

S-AR PUTEA SĂ-ȚI PLACĂ ȘI:

Dua Lipa lansează DUA, brandul ei de produse de îngrijire a pielii

Dua Lipa, împreună cu Augustinus Bader, imaginează o rutină de îngrijire a pielii preventivă și inteligentă, simplă și eficientă, concepută pentru utilizare zilnică.

Olivier Rousteing părăsește casa de modă Balmain

Designerul Olivier Rousteing se retrage din rolul său de director de creație al casei de modă Balmain, post pe care l-a ocupat pe durata ultimilor 14 ani. Rousteing avea 25 de ani când a preluat frâiele creative ale brandului francez.

Cel mai înalt zgârie-nori din lume va fi gata în 2028

Orașul Jeddah, Arabia Saudită, și-a propus să construiască o minune arhitecturală. Viteza cu care se ridică spre cer ceea ce va fi cel mai înalt zgârie-nori este uimitoare.

Cine sunt cei mai bogați copii din lume?

Copiii marilor vedete, lideri ai lumii și ai magnaților din afaceri cresc înconjurați de lux, putere și bogății greu de imaginat.

Averea celor mai bogați 10 americani a crescut cu aproape 700 de miliarde de dolari de când Trump a redevenit președinte

Averile celor mai bogați zece oameni din Statele Unite au crescut cu aproape 700 de miliarde de dolari de când Donald Trump a redevenit președinte, la începutul acestui an, relatează The Independent, citând un raport al Oxfam America.

Andreea Tonciu se mută definitiv în Dubai

Andreea Tonciu a călătorit frecvent la Dubai, locul său preferat de vacanță.

Spectacol faraonic la Cairo, la inaugurarea Marelui Muzeu Egiptean

Un spectacol de proporții faraonice a marcat inaugurarea oficială a Marelui Muzeu Egiptean din Cairo, sâmbătă seara.

Loewe lansează o colecție de parfumuri care transformă notele clasice în artă contemporană

Cu ocazia Frieze London, sărbătoarea anuală a creativității contemporane, Loewe Perfumes a dezvăluit cea mai recentă explorare olfactivă a casei.

Megan Fox a vorbit despre lupta ei postpartum, la șapte luni după ce a născut a patra oară

Actrița Megan Fox a împărtășit experiențele sale sincere despre oboseală și confuzia mentală de după naștere.

Anya Taylor-Joy, muza campaniei de sărbători Tiffany & Co

Casa de modă cu sediul la New York celebrează sezonul sărbătorilor cu o odă cinematografică dedicată iubirii, întruchipată de actrița Anya Taylor-Joy.

Arabia Saudită construiește o arenă suspendată la o înălțime de 350 de metri

Arabia Saudită a dezvăluit planurile pentru stadionul Neom Sky, o arenă futuristă suspendată la 350 de metri deasupra solului și cu o capacitate de 46.000 de spectatori.

Ferrari intră în lumea cripto şi AI

Producătorul italian Ferrari pregătește lansarea unui token digital exclusiv care va permite celor mai bogați fani ai mărcii să participe la o licitație pentru modelul Ferrari 499P, mașina care a câștigat trei titluri consecutive la Le Mans, relatează Reuters.

Grace Wales Bonner este numită director de creație pentru Hermès Menswear

Grace Wales Bonner a fost numită director de creație pentru Hermès Menswear, linia vestimentară masculină a casei de modă franceze.

hourglass_full 16 day ago format_list_bulleted FASHION
Dakota Johnson, ambasador de imagine al casei de modă Valentino

Dakota Johnson a fost numită ambasador global de imagine al casei de modă Valentino.

hourglass_full 17 day ago format_list_bulleted FASHION
Al Pacino și Robert De Niro sunt protagoniștii celei mai recente campanii Moncler

Al Pacino și Robert De Niro sunt protagoniștii inițiativei „Warmer Together” lansate de Moncler și este prima campanie de brand în care apar împreună.

hourglass_full 21 day ago format_list_bulleted FASHION
Maria Grazia Chiuri este numită director de creație al casei de modă Fendi

Maria Grazia Chiuri a fost anunțată marți, 14 octombrie, drept noul director de creație al casei de modă Fendi.

hourglass_full 23 day ago format_list_bulleted FASHION
Moncler și JW Anderson creează o colecție capsulă excepțională

Colaborarea dintre Moncler și JW Anderson revine cu două jachete unisex din puf, care combină elemente din arhivă, îndrăzneală și expertiză

hourglass_full 24 day ago format_list_bulleted FASHION
Nicole Kidman devine ambasador de imagine al casei de modă Chanel

Au trecut mai bine de două decenii de când Nicole Kidman a colaborat pentru prima dată cu brandul Chanel – cu douăzeci și unul de ani în urmă, actrița a apărut într-o reclamă la parfumul Chanel No.5, un scurtmetraj regizat de Baz Luhrmann care a îmbinat lumea filmului cu cea a modei.

hourglass_full 24 day ago format_list_bulleted FASHION